mereka pun berkata, soh seh soh seh..... (kata apa pun taktau..)

Wednesday, December 12, 2012

Home » » Kesah aku dan Taekwondo

Kesah aku dan Taekwondo



Salam suma~

hai!!! haa.. saja nak bagitau, aku baru abeh jenjalan kat blog chekgu eton, ni link dia klik..
post dia yang paling letes pasai taekwondo.. dia ada la ceta sket pasai tournament yang dia baru join kat UPSI.. aku baca post dia sambil tergelak2 comei... bukan sebab pa... aku teringat kesah aku, jugak dengan taekwondo.... zasss!!!!!!!!!



kesah aku dengan taekwondo bermula dari skolah rendah... kat kedah, terutamanya area aku... taekwondo tak femes... orang x suka sebab x cukup melayu.. ramai kawan2 aku dok saiko suh amek silat(silat tersangat la femes di area aku). aku tau ramai kawan2 aku dah masuk silat, nak masuk, teringin masuk... suma ada, kecuali aku... bukan nak kata silat tu x hebat tapi masing2 ada citarasa sendiri, suma martial art sama hebat..
cuma aku tergoda dengan speed & teknik2 kick taekwondo... tu yang aku nak blaja, jadi aku nampak silat macam x sesuai dengan citarasa aku... maka kecik ja aku sorang2 p merayap cari jalan nak masuk kelab taekwondo...

macam chekgu eton cakap, taekwondo ada banyak pecahan, ada WTF, ada ITF dan GTF... aku time tu blaja WTF, WTF ni lebih kepada taekwondo komersial, kiranya WTF ni ganas sikit dari yang len sebab aliran ni lebih fokus kepada sparring, jadi orang macam segan sikit dengan WTF sebab lagi garang...huhu~ aku tau dari pengalaman...

akhirnya dah masuk skolah menengah, jalan pun menampakkan jalannya~ maka aku dengan bahagianya join taekwondo dengan akak aku... sayangnya akak aku berenti separuh jalan, sampai yellow belt ja iaitu gred 8 sebab malu kena tegor dengan sir setafa, bukan kena marah pun..hehe~ jadi tinggal la aku sorang2 bergelumang di situ...



first tournament, sir setafa bagi aku borang suh aku isi, aku bagitau kat mak aku... teng teng tengggsss!!!!!!! mak aku x bagi join, ok aku setuju sebab aku pun berat ati, aku ni jenis x suka kena luka... so, aku x penah join tournament sepanjang zaman sekolah menengah aku..

5 tahun aku bertaekwondo di sekolah menengah~ banyak aku dapat blaja, macam2 jenis kick aku blaja... kiranya misi aku tu tercapai, pencapaian? aku? 5 tahun ni lama woo... bayangkan time tu, ada grading setiap 3 bulan, kalau nak ikutkan masa 5 tahun tu, memang dah ble agak, kompem black belt berdan2 la... tapi aku? hehe...

blue belt gred 3! aku berenti sampai situ sebab, ermm...... sebenarnya ramai orang meluat dengan jawapan aku ni, tapi takpa la, aku ceta jugak... aku berenti sampai blue belt sebab kaler tu cantek! huhu~ kalau nak ikutkan, sebenarnya kalau seseorang tu khusyuk amek grading, slamber ja 2 tahun dah sama level dengan aku... abeh tu, lagi 3 tahun aku watpa? aku curi ilmu blaja kick2 yang gempak, hasilnya aku bleh buat lebih dari apa yang sepatutnya, lagi skali, misi tercapai...huhui!



abeh ja skolah menengah, aku pun setat merantau... aku singgah blaja sat kat satu ipts ni, time orientasi, kelab2 koko ni promote la diri masing2, maka datang la silat cekak hanafi, depa wat demo, sambil menyeru budak2 join kelab tu, yang mengecewakan aku, promoter ni promote silat cekak hanafi dia dengan cara mengkondem martial art yang len... oh kecewanya aku, melayu sungguh promoter tu, dah la yang dia kondem tu taekwondo... siyes kecewa, sebab hujah2 dia tu aku syak dia dah salah sangka, kat korea ada dua, satu taekwondo, satu taekkyun... dua2 tu ada sejarah masing2.. jadi aku memang rijek kelab dia dari awal, salah teknik promosi, tapi aku paham, mungkin dulu, dia bukan dari bidang marketing...

endingnya koko aku bomba.. adei... tapi aku blaja capoeira secara underground, sebab nampak cam gempak.. tapi last2 chekgu capoeira aku p sambung blaja oversi.. maka aku pun berenti, sebenarnya lagi satu sebab, aku berenti kerna aku gayat bila kepala kat bawah, kaki kat atas... huu~ macam tu la capoeira punya latihan kalu hangpa nak tau~ gayat2!!

daannnn~~~~ last skali, takdir menemukan kembali aku dengan taekwondo~ bertahun2 kemudian bila aku masuk satu ipta ni... tapi kali ni aliran yang ada cuma GTF, lepas dirisik2 rupa2nya aku xleh sambung blue belt aku sebab WTF silibus len... cuma ITF dengan GTF ja silibus hampir sama... so nak kena blaja balik dari awal? ohh~~ seksa~~~ tapi blaja ja la, hmm~ rupa2nya, GTF ni kacak sikit, depa lebih pentingkan seni.. jadi aku bleh nampak la sebab apa WTF x diterima, memang jauh beza laa~~ tapi ok, sebab seni pun best gak, lagipun aku dah puas bergelumang dengan WTF...


ni uniform untuk GTF

ni uniform untuk WTF


GTF ni sangat fokus kat seni, pergerakan... WTF plak sangat fokus kat teknik tendangan, teknik kick mau perfect, sebab tu la aku kadang2 terbangga gak bila, budak2 GTF asyik pandang2 kick aku, sebab depa tau camna tu WTF, kembang idung2 wuu~~ aku pun terjuling2 gak tengok depa training seni, kacak ja.. kagum.. masing2 respect masing2... indahnya aku rasa time tu~~~

 last2 kesah taekwondo aku pun lengkap, speed, teknik, + seni = blue belt gred 3.... hepi ending~



p/s: pengalaman aku ni subjektif, mungkin chekgu kita xsama, jadi apa yang kita blaja pun xsama...

lagi p/s: walaupun dalam ceta ni aku sebut ipts, ipta bagai... tapi hakikatnya blaja x lepas pun.. aku ni cuma SPM ja... SPM~ harap maklum.




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi singgah dan membaca/komen di blog ini.... ^_^