mereka pun berkata, soh seh soh seh..... (kata apa pun taktau..)

Monday, January 21, 2013

Home » » weekenders: menawan puncak tok wan

weekenders: menawan puncak tok wan

salam suma...

semalam aku p panjat gunung tokwan, dan untuk seharian arini, aku berjalan macam robot...

ahh ketepikan robot2 suma tu, aku nak ceta pengalaman nih!! huahaha!!!

ari jumaat yang baru lepas ni, aku p umah akak aku kat kajang.. p menyembang dengan depa, lama x jalan sana, lagi satu sebab aku kempunan nak makan masakan air tangan family, siyes wehh bukan rindu masakan lagi dah! memang tahap kempunan siyesly.. dan dengan heavennya aku melantak makan pada ari sabtu keesokannya... huh!! lepas ja kejadian perlantakan tu, aku pun bergulung la depan tv, layan "running man" yang aku donlod... sampai la malam~

bila dah dekat kul 11, baru la menggeliat nak balik umah sewa sebab plan nak panjat gunung tok wan, kena gerak kul 3 pagi.. tup2 sampai umah sewa kul 11.45 malam, mata dok terbeliak lagi.. ah sudah! satgi nak bangun awal... xtau nak watpa, men biola sat.. sedaq2, kui 1 pagi.. tuudia baru kalut paksa tidoq sat.. akhirnya terlelap jugak!

tiba2. housemate aku kejut! suh bersiap nak p.. aku tengok jam.. kul 2.15 pagi... OMG! siyes tidoq aku xcukup... maka dengan mata yang berlapis2 aku p mandi, bersiap.. then kami gerak kul 3.15 pagi... tggu geng2 len kat petronas, lambat pulak! janji nak konvoi kui 4, last2 kui 5 baru konvoi... rugi masa tidoq aku, rugi2!!

gedebak gedebuk gedebak! kami pun sampai kat kaki bukit broga.. agak eksaited sebab first time, aku gigih bawak beg, membe aku pesan jangan bawak barang banyak, nanti xlarat, tapi aku bawak jugak 2 botol ayaq mineral hat besaq...

kami pun naik bukit broga, ok takda masalah sangat... sesampai ja kat puncak broga, kami smayang subuh dulu, best la time tu, jemaah ramai2 berbumbungkan langit, di puncak bukit.. cantik gila!!!

sempat gak aku bersesi fotografi, tapi sedaq2 ja dah nak cerah dah, apa lagi, kalutt la p kat puncak broga yang paling tinggi pada paras 400m, nak tengok sunrise~ nasib bek sempat... cantik gila!!!

setel ja broga, kami pun berkumpui untuk menyambung ekspidisi ke gunung tokwan...

nak naik gunung tokwan, jalan dia dari puncak broga.. perbezaan gunung tokwan dengan broga, broga xda pokok, ada lalang2 ja... tapi gunung tokwan ni hutan 100%...  tokwan tanam kot!

mula2 nak setat tu leh tahan g.. jalan sat naik bukit(mula dah!), pastu turun balik, pastu naik pulak, turun..naik turun...naik! tidakk!!! bleh mental aku! yang menyeksakan hati dan perasaan ni, kita tgh naik nie!! ingatkan akan terus naik sampai puncak.. alih2 tengok depan kena turun, dah tu bukan turun sikit.. banyaakkkk!!! yang beg ni pun mula la dok jadi berat, altitude punya kerja.. 2 botoi tu terasa seksa sangat!!

hap hap hap!!! dok semput, akhirnya sampai jugak ke puncak gunung tokwan pada paras 675m... huhu, kalau nak diikutkan, gunung tokwan ni kira rendah sebab x cecah 1000m pun, gunung kinabalu nun 4000m!! bopa kali ganda dari gunung tokwan, ampa kira la sendiri~ huhu

sesampai ja kat atas, ada la sesi berkenalan sikit antara ahli kelab. rehat sat dalam 45menet, mula la sesi turun plak... waktu nak turun tu, ingatkan makin senang, rupanya sama teruk ja.. sebab effect waktu naik tu kot.. jalan sikit berenti, jalan sikit berenti, ingatkan aku akan menetap kat gunung tu teruih dah.. dah penat sangat nak turun...huhu.

antara pengalaman yang aku takleh lupa, bila aku selisih dengan pakcik ni, time aku turun tu, dia tengah naik.. kagum la aku tengok, sebab dia sorang2~ takpa la, pastu abaikan ja... tiba2 waktu aku turun dah sampai broga, pakcik tu kat blakang aku weh!!! gila ah laju!!!

terkejut-kejutan la aku sat, pastu teruih aku tanya, "tadi naik sampai ke puncak tokwan ka" dia kata "ha" gila ah! aku pun interview la~ sembang punya sembang.. rupanya2 umoq dia dah 62, pendaki tegar katanya.. penah panjat gunung fuji kat jepun.. ni ha blognya, memang legend! haji meli

kesimpulannyaaku x bopa suka, sebab ramai yang suka rushing.. mungkin nak tunjuk kata depa hebat panjat gunung.. kalut panjat laju2, kalut turun laju2... kadang2 aku terpikir.. untuk apa motif depa ni? nak catat rekod la kot! oh!! sangat x kena dengan aku, aku masuk hutan sebab nak tengok alam semulajadi.. nak tengok keunikan yang jarang aku bleh tengok... yang jadi konfliknya sebab aku terpaksa gak turun cepat2 sebab p sebagai team... oh kecewa gak la.. x sempat nak betul2 menikmati keindahan alam... mungkin len kali ja la.. huhu

akhirnya ni di antara koleksi yang sempat aku snap... huhuxcukup sebenarnya...T_T

ni waktu kami baru sampai kat puncak first broga..
untuk smayang subuh

tengah amek ayaq smayang

depa ni suma tgh menuju ke puncak broga ke 2
kesusahan untuk sampai puncak paling
tinggi broga

dah sampai ke puncak broga
yang paling tinggi

sempat tengok sunrise

cantik gila dapat tengok depan mata
bergambar sebelum mula panjat gunung tokwan,
 latar belakang tu la jalan ke gunung tokwan, aku xda kat sini.. jdi fotografer

maka pencinta alam pun berkarya... buah apa xtau..
membe aku selambe makan.. bleh makan katanya..

ni membe aku snap kot.. cantik gak!

gojes2!!

pokok ni akar menjalar sampai ke atas!
pokok ni cantik gak!
ni view dari puncak broga lepas kami turun dari
gunung tokwan
gua mampu tunjuk gambaq kasut gua ja, segan nak
letak gambaq sendiri.. gua x hensem beb!

p/s: broga memang cantik.. sapa yg x penah p... sila p... gunung tokwan tu ekstrim sikit bagi yang amatur cam aku ni, tapi bleh ja nak sampai.. jangan kalut2.. rilek2 ja baru best!