mereka pun berkata, soh seh soh seh..... (kata apa pun taktau..)

Tuesday, January 15, 2013

Home » » musimnya sang pencinta alam

musimnya sang pencinta alam

salam suma,

hee~~ saja nak luah perasaan, dah tau dah tak ramai yang baca... belum bersedia nak setat blogwalking balik macam dulu.. hehe.. sori~

berbalik kepada topik! aku ni sebenarnya pencinta alam, dan merupakan seorang pencinta alam yang sangat mengagumi kebesaran tuhan!! syukur sangat ada tempat yang sangat indah... dan tempat yang indah tu adalah... hutan! hehehe~~

yup! sememangnya aku pencinta alam kategori hutan, sebab tu, kalau diberi pilihan...

pantai vs air terjun: aku pilih air terjun
gunung vs pulau: aku pilih gunung
pokok vs bangunan: aku pilih pokok

dan moment yang paling best apabila tidur waktu malam berbumbungkan langit.. Ya Allah, indahnya~~

kita semua mesti perasan kan, setiap minat, hobi, benci suma tu x timbul sendiri... mesti benda2 ni telah dipupuk suatu masa dulu, mungkin kita ja yang x perasan... dan dalam kes aku, waktu aku kecik2 dulu, abah aku suka bawak aku masuk hutan~

*pengenalan untuk abah aku: kalender tahunan dia x sama macam kita, contohnya, kalau ikut kalender negara ni, kita ada musim tengkujuh, musim banjir, musim kemarau, musim buah dan macam2 lagi! tapiii~ abah aku punya kalender ada musim memancing, musim burung, musim pelanduk, musim puyuh dan macam2 lagi sampai lengkap la jadual tahunan dia tu! dan dalam kes aku~ aku selalu terjebak dalam musim pelanduk, sebab selalunya musim ni jatuh pada cuti sekolah... maka hutan la destinasinya...

mula2 aku x suka, sebab rimas.. banyak nyamuk la, pacat, macam2 la membuatkan aku rimas, miang pokok lagi! time ni memang sangat x best, niat aku cuma nak temankan abah aku ja~ kadang2 aku terpaksa duduk sorang2 dalam hutan tu sambil tunggu abah p cari bahan2 untuk wat perangkap...

waktu aku duduk sorang2 ni la... tiba2 mai suatu perasaan, aku pandang pokok2 sekeliling aku, lembut ja melambai2 ditolak angin.. aku pandang atas, aku nampak sinaran matahari di celah2 daun, telinga aku plak dapat tangkap bunyi daun, bunyi burung, bunyi anak sungai, bunyi abah aku tengah cantas pokok2 renek... tetiba aku rasa best sangat!!! terasa damai gila~ (sori, ayat xbleh blah..wekk!!)

dan sejak dari situ, aku macam xkesah dah follow abah aku, kadang2 kalau aku p hutan, ada ja benda untuk aku main kat situ, dah macam taman permainan aku dah, aku ni makhluk yang kreatif, imaginasi tinggi.. jadi macam2 aku wat kat situ, terasa macam rumah sendiri dah! FYI, kalau kami masuk hutan, kami masuk pagi, balik petang.. jadi makan tengah ari kat dalam hutan.. seeedddddaaaaaaaaaaaapppppppppp gila!!!!!!!!

tapi dalam semua musim2 abah aku tu, aku paling suka musim burung mandi, of kos dalam hutan, dan wajib lokasinya di tepi anak sungai~~ lagi laaaa menggilakan!!!! siyes best!!! makan kat tepi anak sungai, abah aku sibuk wat perangkap burung, aku lak sibuk dok cari batu2 sungai yang cantik.. nak bawak balik menyemak kat rumah! memang dah xleh fokus dah tujuan asal time tu..haha!!!

dan sampai sekarang la aku rindukan alam semulajadi, seolah2 depa ni macam kawan lama aku, rasa selesa sangat, rindu gila...!! tapi skang aku kat sini, alam konkrit! aku nak balik kampung! huhu~~~

kerinduan terhadap kampung halaman, antara motif terwujudnya pos ni...huhu... ari ahad ni ada trip mendaki gunung tokwan, teringin sangat nak p, tapi bila tengok itinerary, pukul 4 pagi! agak awal di situ.. huhu~

jadi ending pos ni aku tinggalkan ampa dengan sedikit lagu.. sedikit hokey!









bila aku teengok gamba2 kat atas ni, terasa macam aku ada kat situ, aku fahaaaammmm sangat macam mana rasanya kalau kita di dalam suasana macam tu... syahdu gilaaaa~~~~~ huhu...

p/s: owner gamba.. plis2!! jangan saman!!! gamba2 ni google yang bagi!!!! saman ja google, banyak sikit pampasan! huhu~





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Terima kasih kerana sudi singgah dan membaca/komen di blog ini.... ^_^